En tillbakablick i historien

1929

Det började med en passion för racing då Enzo Ferrari grundade Scuderia Ferrari 1929.

Den första tävlingsbil som Ferrari själv designade byggdes 1937, då för Alfa Romeo. Två år senare klippte han sitt stalls band till Alfa Romeo och efter andra världskriget kunde han äntligen börja skapa egna bilar. Några år senare, 1946, började han bygga de berömda V12-motorerna.

1947-1949

För att finansiera sin racingkarriär skapade Enzo Ferrari år 1947 företaget Ferrari SpA. Han påbörjade då tillverkningen av bilar för gatubruk, givetvis med stark inspiration från racerbanan. Företaget gick bra och samma år kör den första Ferrari ut genom den berömda porten på Via Abetone Inferiore i Maranello – bilen fick namnet Ferrari 125 S.

1948 vinner Ferrari sin första Mille Miglia i ett legendariskt lopp där Clemente Biondetti och Giuseppe Navone tävlade med Ferrari 166 S.

Året därpå vinner Ferrari sitt första 24-timmars Le Mans i 1949 års upplaga, vilket var en milstolpe i många avseenden. Det var det sjuttonde loppet som kördes och som blev markören för dess återfödelse efter ett decenniumlångt uppehåll på grund av andra världskriget. Det blev också början för en Ferrari-legend, när Luigi Chinetti och Lord Selsdon körde 166 MM till seger på märkets debutframträdande. 166 MM, som fortfarande anses vara en av de finaste Ferrari som någonsin designats, banade vägen för ytterligare åtta Ferrari-triumfer.

Framgångar

1950-talet

Scuderia Ferrari och dess framgångar avlöser varandra. 1951 vinner Ferrari sitt första Formel 1-lopp genom att delta i Storbritanniens Grand Prix och året därpå vinner Ferrari sitt första världsmästerskap i Formel 1, med Alberto Ascari bakom ratten.

Denna segerrika period i F1 och andra lopp gjorde namnet världsberömt och svårt att undgå. Det är också under denna period som Ferrari inleder sitt legendariska samarbete med Carrozzeria Scaglietti.

1960-talet

Efterfrågan är större än vad produktionsanläggningen klarar av. Så stora summor investeras i nya moderna produktionsanläggningar vilket gör Ferrari redo för framtida framgångar.

Pokaler och V8 motorer

1970-1984

En V8-mittmotor drar igång försäljningen ordentligt av Ferrari. Speciellt Ferrari 308 GTB, 308 GT4 och 308 GTS bidrar till att bilarna syns allt oftare ute på vägarna.

Racingteamet, Scuderia Ferrari, hade heller inga planer på att sakta ner under denna tid. Ferrari vann inte mindre än 6 Formel 1 världsmästerskap  75 ’, 76’, 77 ’, 79’, 82 ’och 83’.

 

En legend går ur tiden, en ny era börjar

1984-2000

När Enzo Ferrari går bort 1988 hade han påbörjat en ny era.

Fyra år tidigare visas Ferrari 288 GTO upp på bilsalongen i Genève och det blir en bil som senare representerar starten på den legendariska modellserien som omfattar 288 GTO, F40, F50, Enzo och LaFerrari.

Samma år kommer även Ferrari Testarossa att presenteras på bilmässan i Paris och blir genast en försäljningsframgång. Bilen dyker även upp som en viktig huvudroll i TV-serien Miami Vice.

Den sista bilen som Enzo hjälper till att bygga är världens första supersportbil, jubileumsbilen Ferrari F40 vilket är efterföljaren till Ferrari 288 GTO. Denna bil har förmodligen hängt på många bilentusiasters väggar och är den ultimata drömmen för de flesta att få köra.

 

Ferrari målar F1 rött

2000-2010

Det nya millenniet inleddes av en period av spektakulära idrottsframgångar. Ferrari uppnådde ett antal imponerande segrar på amerikansk mark, inklusive tre 12 Hours of Sebring och en 24 Hours of Daytona. Det var dock i F1 som Maranello verkligen dominerade. Mellan 2000 och 2008 vann Scuderia Ferrari totalt 13 världstitlar: sex förare (fem med Schumacher och en med Räikkönen) och sju konstruktörsmästerskap.

Det var också en framgångsrik period för gatubilarna då vi under denna period berikas med Ferrari Enzo, en modell som talar för sig själv. Under samma period får vi även se F430, en modell som Michael Schumacher var med och utvecklade.

 

Framgångarna fortsätter

2010-nutid

Ferrari fortsätter att producera populära bilar och det nuvarande modellutbudet ser dagens ljus. Ferrari LaFerrari lanseras 2013 och blir exklusiv då den endast produceras i 499 exemplar. Det är en bil som anammar tekniken från Formel 1, i likhet med många andra Ferrari före den. Den här gången är det KERS, ett hybridsystem som möjliggör de 963 hästkrafter den besitter.

2015 är året då vi första gången ser en V8 turbomotor i en Ferrari. Ferrari 488 GTB, efterföljaren till Ferrari 458 Italia, vinner årets motor otaliga år i rad och är fortfarande internationellt erkänd för sin fantastiska prestanda.